„Gdy pijemy herbatę, wkładamy buty czy zbiegamy po schodach, nie zastanawiamy się nad tym, jak bardzo skomplikowane ruchy wykonuje wówczas nasze ciało. Precyzją i finezją ruchów zachwycamy się dopiero wtedy, gdy oglądamy pokazy mistrzów jazdy figurowej na lodzie lub występy akrobatów czy żonglerów. Ich umiejętności wydają nam się wręcz niedostępne dla zwykłych ludzi. Tymczasem okazuje się, że może je opanować właściwie każdy. Co więcej, badania neuropsychologiczne ujawniły nieznane dotąd korzyści płynące z tak pozornie dziwnych i niepotrzebnych czynności, jak żonglowanie.”
Pismo psychologiczne: „Charaktery” 5/2005
ŻONGLOWANIE W BIZNESIE I ROZWOJU OSOBISTYM – WARSZTAT
„Żonglowanie? W biznesie? Co za tupet! Żeby cyrkowe sztuczki, coś co kojarzy się z klaunami, niepoważną zabawą i dziecinadą wprowadzać na salony biznesu? Żenada! Świat schodzi na psy, skoro próbuje się naciągać jakiekolwiek pomysły, byleby tylko zarobić kasę!” – mógłby ktoś tak pomyśleć, widząc nazwę warsztatu. Sam bym tak, pomyślał… gdyby nie fakt, że od 2004 roku zrobiłem ponad 200 warsztatów z wykorzystaniem metody żonglowania – dla biznesu: pracowników firm, menadżerów czy kadry zarządzającej.
CZYM JEST WARSZTAT: „ŻONGLOWANIE W BIZNESIE I ROZWOJU OSOBISTYM?
To konkretne doświadczenie i wiedza z obszarów psychologii zmiany, uczenia, emocji i motywacji przekazana w ciekawej i efektownej formie – uczestnicy uczą się krok po kroku sztuki żonglowania, oraz uczestniczą w innych, inspirujących ćwiczeniach i zadaniach! Doświadczają i wyciągają wnioski z własnych działań i przeżyć.
Co ciekawe… celem nie jest nauka i opanowanie podstaw żonglowania 3 piłkami. Oczywiście – jeśli Ci się to uda, wspaniale, gratulacje! Jednak głównym celem jest doświadczenie żonglowania jako metafory oraz analogii do procesów, zadań, stanów czy emocji, które przeżywasz na co dzień w pracy zawodowej i życiu – takich jak uczenie się nowych rzeczy, uczenie innych, planowanie, radzenie sobie z frustracją i błędami, wyznaczania celów czy reagowanie na nowe zadania i wyzwania.
KRÓTKA HISTORIA ŻONGLOWANIA W BIZNESIE
Pierwszy formalny klub żonglerski na świecie powstał w 1976 r Massachusetts Institute of Technology (M.I.T.) w USA, gdzie profesorowie i studenci spotykali się, aby doskonalić swoje umiejętności. Zaczęto wtedy prowadzić badania dotyczące tego, jak człowiek uczy się złożonych umiejętności oraz jak żonglowanie wpływa na nasze ciało i mózg. Od lat 80. XX w. na zachodzie Europy i w USA, a obecnie także w Polsce pracownicy firm oraz uczelni (np. Apple, IBM, Microsoft, Stanford University, MIT) uczą się żonglowania w ramach szerokiej gamy warsztatów i szkoleń miękkich.
WARSZTAT: ŻONGLOWANIE W BIZNESIE I ROZWOJU OSOBISTYM
DLA KOGO?
- Dla wszystkich, którzy potrzebują balansu pomiędzy czymś merytorycznym a jedynie zabawnym. Dla wszystkich, którzy chcą doświadczyć czegoś nowego, zainspirować się, połączyć konstruktywną zabawę z rozwojem.
PO CO?
- Aby doświadczyć jak działają nasze przekonania i schematy myślowe. Aby doświadczyć jak radzimy sobie w nowej sytuacji, jak uczymy się nowych rzeczy i czy potrafimy uczyć innych. Aby doświadczyć wyznaczania konkretnych celów i pracy z frustracja i porażkami na drodze do ich realizacji.
JAK PRACUJEMY?
- Praca indywidualna, w parach. Ćwiczenia fizyczne i umysłowe, prezentacja, video. Teoria i dyskusje – 15%, działanie uczestników – 85%.
PROGRAM
DOŚWIADCZENIE + TRANSFER. W trakcie warsztatu uczestnicy uczą się żonglować trzema rekwizytami. Na bazie nauki i doświadczeń z tym związanych (ciekawości, inspiracji, frustracji, porażek i sukcesów) omawiana jest wiedza dotycząca psychologii biznesu i rozwoju osobistego. Doświadczenia i przemyślenia z nauki żonglowania przenoszone są na grunt życia zawodowego i osobistego.
PSYCHOLOGIA BIZNESU I ROZWOJU OSOBISTEGO. Wiedza dotycząca psychologii zmiany, uczenia i motywacji przekazana w formie ciekawych anegdot, metafor, badań i wniosków z własnych doświadczeń. Poruszane tematy: radzenie sobie w nowej sytuacji, innowacja i kreatywność, motywacja do podejmowanie wyzwań, praca z frustracją, błędami, porażką, doskonalenie umiejętności obserwacji i samokontroli, uczenie siebie i innych oraz rozwiązywanie problemów poprzez dzielenie trudności na czynniki pierwsze.
NAUKA ŻONGLOWANIA. Specjalnie zaprojektowana, autorska metoda nauki żonglowania pozwala uczestnikom na odczuwanie szeregu emocji i doświadczeń: od ciekawości, poprzez radość, satysfakcję, sukces, aż po frustrację, porażki motywację i inspirację do własnego rozwój
METAFORY I ANALOGIE ŻONGLOWANIA W BIZNESIE I ROZWOJU OSOBISTYM
Nauka żonglowania daje dużo adrenaliny, radości, inspiracji… oraz frustracji, porażek, dotknięcia braku pewności swoich kompetencji. Widzisz podobieństwa do Twojej pracy i życia?
Metafory i analogie nauki żonglowania poruszane w trakcie warsztatu (w dyskusjach i refleksjach skupiamy się na wybranych lub dotykamy wszystkich):
- BŁĘDY, PORAŻKI, NIEPOWODZENIA
- świadomość błędów i porażek jako naturalnego elementu w procesie rozwoju.
- nauka traktowania błędów jako informacji zwrotnej, a nie wyroku potwierdzającego brak kompetencji
- uczenie się na błędach
- WYZNACZANIE CELÓW
- Dzielenie całości zadania na poszczególne cele
- Wyznaczanie i realizowanie określonych celów krok po kroku
- Umiejętność zauważania i celebracji małych sukcesów
- EMOCJE I MOTYWACJE
- Frustracja vs myślenie poza schematami
- Zmiana nawyków i postaw
- Przekraczanie wewnętrznych barier
- METODOLOGIA UCZENIA
- Metoda krok po kroku – Rozkładanie trudności na czynniki pierwsze
- Doświadczenie uczenia siebie i przełożenie tego doświadczenia na uczenie innych.
- KREATYWNOŚĆ I INNOWACJA
- Myślenie poza schematami
- Nawyki myślowe
- Innowacje – rozwiązywanie problemów
- ZARZĄDZANIE ZMIANĄ
- Nauka żonglowania jako metafora 4 faz zmiany
- Jak radzę sobie w nowej sytuacji?
- Doskonalenie umiejętności obserwacji i samokontroli
- ZRELAKSOWANA KONCENTRACJA i KONSTRUKTYWNA ZABAWA
- Integracja i budowanie zespołu we wspólnym działaniu
- Niekonwencjonalna metoda relaksacji i pracy ze stresem
- Doświadczanie siły konstruktywnej zabawy.
MOŻEMY SPOTKAĆ SIĘ PODCZAS:
- szkoleń (krótki moduł szkoleniowy lub szkolenie całodniowe)
- integracyjnych spotkań firmowych
- okresowych spotkań podsumowujących działania zespołu (+ warsztat)
- konferencji naukowych i biznesowych
- prowadzenie także w jęz. angielskim
CZAS TRWANIA WARSZTATU
- 2 – 4 godziny zegarowe (więcej czasu – do ustalenia)
GRUPA OSÓB
- Od 5 do 150 osób (większa ilość osób do ustalenia)