„Zawsze, kiedy coś mówisz – mów krótko, a będą tego słuchać. Mów jasno – a będą rozumieć. Mów obrazowo – a zachowają w pamięci.”
Joseph Pulitzer
WYSTĄPIENIA PUBLICZNE – START UP PITCH – WARSZTATY
Michael Pozner w 2007 r. przedstawił model działania uwagi. Na pierwszy rzut okaz to niepozorny ochroniarz w muzeum. Gdy jest spokój, leniwie przemierza teren i od niechcenia obserwuje, co się dzieje. Gdy jednak tylko zdarzy się coś nieoczekiwanego, nasz ochroniarz kieruje wszystkie swe siły poznawcze w kierunku nowego bodźca. Jest w stanie najwyższej gotowości! Musi sprawdzić czy bodziec jest zagrożeniem czy wprost przeciwnie.
Ten ochroniarz pracuje nieprzerwanie, a ten proces trwa nieustająco w Twojej głowie przez cały dzień. W szczególności, gdy widzisz kogoś, kto występuje. Ochroniarz mówi Ci, czy możesz iść spać, czy lepiej bacznie obserwować!
DLA KOGO?
Dla osób, które występują publicznie podczas prezentacji pomysłów sturtupowych; dla osób, które występują podczas spotkań networkingowych.
PO CO?
By wiedzieć, jak prosto i precyzyjnie, a jednocześnie ciekawie i perswazyjnie przedstawić swój pomysł, ofertę, swoją osobę czy firmę. I nie dać się zapomnieć!
JAK PRACUJEMY?
Forma warsztatowa. Praca indywidualna i w parach, w grupach. Wystąpienia przed grupą. W trakcie warsztatu każdy uczestnik, para lub mała grupa pracuje nad własną prezentacją, którą prezentuje przed grupą i trenerem, otrzymując informacje zwrotne.
PRZYKŁADOWY PROGRAM WARSZTATU
SCHEMAT / STRUKTURA PITCH DECKU
- struktura podstawowa prezentacji – wstęp, rozwinięcie, zakończenie
- struktura podstawowa prezentacji Pitch Decku:
- przedstaw siebie
- pokaż zespół który za tobą stoi
- pokaż problem i rozwiązanie
- analiza rynku, twoje miejsce na rynku i konkurencja
- dane, liczby i ich uwiarygodnienie
- model biznesowy
- kolejne kroki
- różne struktury prezentacji – przemieszanie kolejności klasycznej prezentacji
UWAGA!
- chwytliwe hasła, wizja
- zaciekaw, zaangażuj, zaskocz
- przyciągnij uwagę
- daj się zapamiętać
KOMUNIKACJA W PREZENTACJI
- zasada 3 x P – Prostota, Precyzyjność i Perswazyjność przekazu
- oryginalność vs oklepane teksty
- emocje w prezentacji
- autentyczność i wiarygodność prelegenta, czyli jak mówić zgodnie z Twoim charakterem i osobowością
KLASYCZNE ŚRODKI RETORYCZNE… I NIE TYLKO
- sztuka storytellingu
- anegdota i cytat
- metafora i analogia
- łańcuch, anafora, kontrast, hiperbola
- rekwizyt
ZDOLNOŚCI PREZENTACYJNE
- mowa werbalna i niewerbalna
- postawa i zachowanie na scenie
- trema i stres… w służbie wystąpienia